کاتالوگ پروتز
پروتز چشم

کاتالوگ پروتز

در ابتدا باید معنی پروتز یا عضو مصنوعی را بدانیم، پروتز جایگزین عضو از دست رفته یک فرد است که در راستای بدن قرار میگیرد.

برای تهیه پروتز باید به چند نکته توجه کرد

۱_ چه کسی  پروتز شما رو میسازد .
۲_ از چه متریالی ساخته می شود .
۳_ خدمات یا محصولات دریافتی شما دارای ضمانت نامه هست یا خیر.
۴_ فالو آپ , یعنی پیگیری از کسی که این خدمات و عضو مصنوعی دریافت کرده.
با در نظر گرفتن این چهار نکته شما با ذهنی آرام عضو خود را جایگزین میکنید.
در کلینیک ما این خدمات به صورت تخصصی و‌ با پشتوانه چندین سال تجربه به شما عزیزان ارائه میشود.
در ادامه به توضیح هر چه بهتر و کاربردی انواع پروتز ها خواهیم پرداخت.

 

پروتز زیر زانو

بیشترین نوع قطع عضو اندام تحتانیست و برای طراحی و ساخت این نوع پروتز روش های مختلفی وجود دارد اما پرکاربرد ترین نوع آن ptb total contact است.
در این روش برای قالبگیری صحیح، فرد باید  روی صندلی نشسته و با کمی فلکشن در زانو ، پروتزیست قالبگیری را انجام دهد .

پروتز های روی زانو

در بعضی موارد  قطع عضو دقیقا در ناحیه مفصل اتفاق میافتد. در این نوع قطع عضو چون مفصل زانو حذف شده برای ساخت پروتز نیاز به جایگزینی این مفصل وجود دارد. به علت مسائل مربوط به ارتفاع پروتز انتخاب های محدودی داریم در. نوع مفصل پروتزی داریم بنابراین انتخاب مفصل مناسب مهمترین کار یک پروتزیست در طراحی و ساخت پروتز روی زانو است.
راه رفتن با این پای مصنوعی با توجه به سن ، وزن ، قد و سلامتی فیزیولوژیکی بیمار متفاوت است.
در مواردی با سن ۲۵ الی ۳۵ سال و با سطح فعالیت بالا میتوان پیش آگاهی مثبتی از نحوه راه رفتن بیمار به فرد آمپوته و خانواده آن داد.

با توجه به نوع پنجه و سیستم تعلیق آن که به صورت صافت سوکت  و یا ژل لاینر باشد با هزینه حدود ۷۸  الی ۱۰۵ میلیون تومان میتوان یک پروتز معقول را برای فرد طراحی کرد.

پروتز روی زانو
نمونه ای از پروتزروی زانو

پروتز های بالای زانو

از موارد شایع قطع عضو پا بعد از قطع زیر زانو مدل قطع بالای زانو است. در این موارد تنوع مفصل زانو خیلی بیشتر از مدل قطع عضو روی زانوست. سیستم تعلیق و وزن گیری در طراحی و ساخت سوکت موثر هستند و بسته به مدل متناسب با شرایط بیمار و میزان بودجه ای که میتواند اختصاص دهد متفاوت است.
در این نوع قطع عضو چون مفصل زانو حذف شده برای ساخت پروتز نیاز به جایگزینی این مفصل وجود دارد . راه رفتن با این پای مصنوعی با توجه به سن ، وزن ، قد و سلامتی فیزیولوژیکی بیمار متفاوت است.
در افراد با سن ۲۵ الی ۳۵ سال و با فعالیت بالا پیش آگاهی مثبتی از نحوه راه رفتن بیمار به فرد آمپوته و خانواده آن داد.

با توجه به نوع پنجه و سیستم تعلیق آن که به صورت توتال کانتکت و بلت کمری و یا حالت وکیوم است با صرف هزینه حدود ۷۰ الی ۱۲۲ میلیون تومان میتوان یک پروتز معقول را برای فرد طراحی کرد.

پروتز های کانادین

این مدل پروتز برای افراد با قطع عضو در ناحیه لگن طراحی و ساخت صورت میگیرد.
نکات قابل توجه در این موارد نباید فرد را نسبت به نحوه راه رفتن طبیعی زیاد امیدوار کرد. در این افراد هدف اصلی راه رفتن مستقل و عدم استفاده از ابزار اضافه مثل عصا یا واکر باید باشد . بهترین تعلیق این مدل پروتز یا پای مصنوعی حالت آناتومیکی با بلت کمری است که فرد به وسیله ی آن پروتز را روی ستون فقرات خود فیکس میکند .

با توجه به نوع پنجه و سیستم تعلیق  و نوع مفصل زانو و مفصل هیپ به کار رفته ، با صرف هزینه حدود ۱۰۷ الی ۱۳۷ میلیون تومان میتوان یک پروتز معقول را برای فرد طراحی کرد.

پروتر های اندام فوقانی

در ابتدا باید گفت هدف بیمار از نحوه استفاده پروتز ، تعیین کننده مدل پروتزش است. اگر هدف صرفا زیبایی و جایگزین کردن عضو از دست رفته باشد پیشنهاد اول کارشناس پروتزیست ، پروتز زیبایی است چون خیلی شبیه به عضو از دست رفته است. اما گاهی هدف فرد آمپوته بازگشت به کار قبلی خود میباشد و در این موارد عملکرد مهم تر از زیبایی میباشد. در این موارد پروتز های میکانیکی و یا بیومکانیکی توصیه می‌شود.
برای دریافت این مدل از پروتز ها باید سلامت فیزیکی بیمار توسط کارشناس پروتزیست تایید شود .

پروتز های بیومکانیک

اولین شرط دریافت این مدل پروتز ها ، مسیر عصبی سالم در سطوح بالاتر از قطع عضو است چون برای ایجاد حرکت در  دست های مصنوعی ، رسیدن پالس عصبی به گیرنده های پروتز است.
به روز ترین این مدل پروتز بایونیک نام دارد که با توجه به نرخ روز دلار محاسبه میشود.

قیمت حدودی یک ست ۲۰۲۳ این پروتز که در بازار ایران موجود هست حدود ۴۰۰ الی ۴۲۰ میلیون تومان میباشد ، این رقم تنها هزینه ست دست مصتوعی آلمانی است. هزینه کارشناسی به مبلغ فوق اضافه خواهد شد.

نکته خیلی مهم در انتخاب این پروتز توجه به سال ساخت این قطعه است ، در بازار ایران مدل های قدیمی تر با تفاوت قیمت فاحش وجود دارد اما از لحاظ آپشن محدود تر هستند.

 

پروتز های زیبایی زیر آرنج

عزیزانی که در این ناحیه قطع عضو هستن حق انتخاب بیشتری دارن و میتوانند از بین پروتز های زیبایی یا عملکردی یک مدل یا هر دو را انتخاب کنند.

هزینه طراحی و ساخت پروتز زیر آرنج ۲۷ الی ۳۱ میلیون تومان میباشد.

نکته قابل ذکر در پروتز های زیبایی جنس سیلیکون مصرفی است ، بر اساس نوع سیلیکون قیمت می‌تواند متفاوت باشد .
سیلیکون مصرفی در مجموعه آمارد از نوع آلمانی بوده و میزان گرانروی ۲۵ درصد تا در عین نرم بودن از مقاومت بالایی هم برخوردار است.

 

قطع عضو بالای آرنج

در طراحی و ساخت این پروتز نکته تعیین کننده مفصل آرنج هست ، پرکاربرد ترین نوع مفصل مدل میکانیکی است که زاویه آرنج توسط فرد آمپوته تنظیم میشود.
این پروتز متشکل از یک دستکش زیبایی که میتواند سیلیکونی و pvc باشد ( با توجه به نوع مصرف بیمار برای طراحی و ساخت صورت میگیرد) یک مفصل آرنج که معمولا از نوع میکانیکی است چون به ساده بودن پروتز و استفاده بهینه از آن کمک میکند.

حدود قیمتی این پروتز بین ۸۰ الی ۹۱ میلیون تومان است.

پروتز بالای آرنج
پروتز بالای آرنج

قطع عضو شانه

جز موارد کمتر شایع قطع عضو است ، در این موارد کار پروتزیست چالشی تر است چون فرد تمام اندام فوقانی خود را از دست داده و باید از لحاظ زیبایی و عملکردی یک کار متناسب با خلقیات فرد ساخته شود چون احتمال عدم استفاده در این افراد زیاد است.
در این نوع پروتز همانند پروتز بالای آرنج متشکل است از  یک دستکش زیبایی سیلیکونی و یا pvc به همراه یک مفصل آرنج میکانیکی که توسط بلت شانه ای به تنه بیمار فیکس میشود.

بهترین پیشنهاد برای این افراد پروتز میکانیکی با پنجه زیبایی است که هزینه آن حدود ۹۵ الی ۱۰۴ میلیون تومان می باشد.

پروتز های زیبایی

طراحی و ساخت این مدل پروتز ها کاری هنرمندانه است چون پروتزیست تمام سعی خود را میکند عضو مصنوعی طبیعی به نظر برسد. مواد اصلی در پروتز های زیبایی سیلیکون است و بخاطر شباهت این ماده به گوشت انسان حس طبیعی بودن را بیشتر القا میکند. سیلیکون مصرفی میتواند  از لحاظ گرانروی و هم از لحاظ کشور سازنده متفاوت باشد. این مسئله بر روی قیمت محصولات موثر است. به طور مثال پروتز انگشت ساخته شده با سیلیکون با گرانروی کم و آلمانی ، نرم تر و طبیعی تر است چون حتی خطوط اثر انگشت هم رعایت میشود . اما سیلیکون های متفرقه سفت تر هستند و جلوه خوبی ندارند.

انواع پروتز زیبایی

پروتز انگشت,دست و گوش
نمونه پروتز,دست و گوش

پروتز انگشت


طراحی و ساخت پروتز انگشت طبق تعرفه ارتز و پروتز 6/500/000 تومان

پروتز دست مصنوعی


طراحی و ساخت پروتز دست مصنوعی طبق تعرفه ارتز و پروتز27 میلیون تومان

پروتز دست مصنوعی زیر آرنج


طراحی و ساخت پروتز پروتز دست مصنوعی زیر آرنج طبق تعرفه ارتز و پروتز 35 میلیون تومان

در بعضی از موارد برای ماندگاری بهتر پروتز در راستای بدن از سوکت استفاده میشود،
در این موارد هزینه سوکت به صورت جداگانه محاسبه می شود.

 

پروتز سینه

این مدل پروتز ها وارداتی هستند که بهترین مدل های آلمانی و آمریکایی است
قیمت این مدل پروتز بسته به کشور سازنده متفاوت و بروز است.

با صرف هزینه 12 میلیون تومان میتوان یک مدل پروتز سینه معقول خریداری کنید.

پروتز چشم
پروتز چشم

پروتز چشم


هزنه طراحی و ساخت پروتز چشم طبق تعرفه ارتز و پروتز 14/600/000 تومان است.

پروتر چشم انواع مختلفی دارد اما بهترین مدل آن مدل آکولار متحرک است.

 

پروتز بینی


طراحی و ساخت پروتز بینی طبق تعرفه ارتز و پروتز  10/400/000تومان است.

در بیمارانی که ناحیه بینی رو به دلیل تومور و یا تروما تخلیه میشود ، بهترین حالت برای بازگشت به جامعه طراحی و ساخت بینی مصنوعی است.

پروتز گوش


طراحی و ساخت پروتز گوش طبق تعرفه ارتز و پروتز  10/400/000تومان است.

نقص عضو در ناحیه گوش میتواند به دلایل مادرزادی ، تروما و سوختگی اتفاق بیافتد ، پروتز گوش به حضور دوباره فرد در جامعه کمک به سزایی میکند.