کفی مخصوص تیراندازی

کفی مخصوص تیر اندازی

 

بسیاری از مراجع در رشته تیراندازی و به طور کلی ورزش، تیراندازی را یک ورزش فنی می دانند.
در حالی که در سایر ورزش ها به قدرت، سرعت و چابکی نیاز است؛ تیراندازی مستلزم آرامش و هماهنگی و مهم تر از آن ثبات و تمرکز است.
علاوه بر سطح بالایی از توانایی های روانی-فیزیکی، نتایج به عناصر فنی مانند کیفیت سلاح،مهمات،تجهیزات و شرایط آموزشی نیز بستگی دارد.
بهبود تکنیک تیراندازی بسیار پیچیده است و یکی از این تکنیک ها در نحوه قرار گیری پاها در تیراندازی در حالت ایستاده میباشد.
حالت ایستاده سخت ترین حالت برای تیراندازی است؛ به این دلیل که سطح حمایتی (سطحی از بدن که در تماس با زمین است) محدود به کف پاهاست و همچنین مرکز ثقل تیرانداز(حاصل تعادل بین بدن و سلاح) نسبت به دو حالت دیگر (به زانو و درازکش) بالاتر قرار دارد. حالت گیری در وضعیت ایستاده، مبتنی بر استخوان‌ها است نه ماهیچه‌ها. پس ضروری است که حالت‌گیری شرایطی را ایجاد کند که علاوه‌ بر تعادلی عالی در مجموعه‌ی بدن-سلاح، وزن ناشی از این مجموعه از طریق استخوان‌ها و رباط‌ها به زمین منتقل می‌شود در حالی که عضلات فقط نقش حمایت کننده داشته باشند [بدین ترتیب درگیری عضلات در حالت‌گیری کم‌تر شده و در نتیجه لرزش ناشی از انقباض عضله به حداقل می‌رسد و تیرانداز بهتر میتواند نشانه گیری کند].
طریقه صحیح ایستادن در هنگام تیراندازی
طرز صحیح ایستادن در هنگام تیراندازی

نحوه قرار دادن پاها (Feet)

به طور نرمال، پاها به اندازه‌ی عرض شانه یا کمی بیشتر از هم باز شده، پای چپ باید به صورتی قرار گیرد که محور آن عمود بر خط آتش باشد و نوک پای راست برای ایجاد تعادل بهتر اندکی به بیرون می‌چرخد. وزن بدن باید به طور مساوی بین پاها و یا اندکی بیشتر روی پای چپ تقسیم گردد. پاها باید صاف و با کمترین میزان تنش عضلانی باشند تا فشار  به طور متعادل بین پنجه و پاشنه پا توزیع شود.
کفی طبی مناسب
کفی طبی مناسب
تیراندازی هم مانند سایر ورزش ها نیاز به لباس و کفش مناسب دارد و با توجه به اهمیت قرار گرفتن پاها در تیراندازی در حالت ایستاده، یک نتیجه خوب مستلزم استفاده از کفش و کفی مناسب در آن است.
کفی که در کفش های تیراندازی استفاده میشود باید به گونه ای باشد که علاوه بر اینکه ورزشکار هنگام استفاده از آن احساس راحتی داشتی باشد، تعادل و ثبات را برای تیرانداز فراهم کند و قوس های پاها را تا حد ممکن حمایت کند.
همانطور که گفته شد وضعیت پاها هنگام تیراندازی، وضعیت خاصی است به گونه ای که نحوه قرار گیری پاها هنگام تیراندازی برای بهبود عملکرد ورزشکار، با حالت طبیعی بدن متفاوت است، بنابراین نمیتوان از کفی های ساده که عموم انسان ها از آن استفاده میکنند استفاده کرد. کفی هایی که تیر اندازان در کفش های خود قرار میدهند کفی های مخصوصی است که متناسب با پای آنها و به صورت اختصاصی ساخته شده است.
این کفی ها ثبات و تعادل بیشتری را برای تیرانداز فراهم میکنند و باعث میشود که تیرانداز در حالت ایستاده احساس حمایت بیشتری را از سمت کفش و کفی داشته باشد.
هنگام تیراندازی در حالت ایستاده و پوزیشن مخصوص به آن، نحوه قرار گیری کفی و پا به گونه ای است که باهم هماهنگ میشوند و تعادل همه جانبه را برای تیرانداز فراهم میکند. هم مرکز ثقل بدن را در جای درست خود قرار میدهد به گونه ای که تیرانداز کمترین تنش را داشته باشد و هم بیس آف ساپورت را افزایش میدهد و موجب ثبات میشود.
البته باید به این نکته هم توجه داشت که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، تنها استفاده از کفی کافی نیست بلکه باید از کفش متانسب با آن استفاده کرد. کفش تیراندازی باید به گونه ای باشد که مهم ترین اصل در این ورزش یعنی ثبات و تعادل را برای ورزشکار فراهم کند. معمولا کفش های تیراندازی دارای زیره ی پهنتر برای بیس آف ساپورت بیشتر و توباکس و کانتر محکم برای حمایت از پاها هستند.